Παραμονές έναρξης των πιο περίεργων – έως τώρα, κατά τη γνώμη μου – Πανελλαδικών εξετάσεων. Οι μαθητές που καλούνται να διαγωνιστούν , έμειναν μακριά από φυσικές τάξεις σχολείων και φροντιστηρίων-ιδιαίτερων μαθημάτων για ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα και αυτό εκτιμώ ότι θα απεικονιστεί στις επιδόσεις τους.

Ειδικά για τα Μαθηματικά, μέσα από το διαδίκτυο, είδα να δραστηριοποιείται ένα τεράστιο πλήθος συναδέλφων που προχώρησε στην έκδοση βιβλίων, τη δημοσίευση θεμάτων, συμβουλών επανάληψης και ανακεφαλαιωτικών ασκήσεων. Σε κανονικές συνθήκες, αυτό πιστεύω ότι θα βοηθούσε ένα μεγάλο πλήθος υποψηφίων να εξασκηθεί, να δει και άλλα πράγματα διαφορετικά από αυτά που του προσφέρονταν από τις δικές του «στενές» μαθηματικές επαφές. Αυτό ήταν και η πρόθεση άλλωστε των άξιων συναδέλφων που μόχθησαν για να επικοινωνήσουν τις ιδέες και τη δουλειά τους.
Στην παρούσα συγκυρία, δυστυχώς πιστεύω ότι αυτό δεν λειτούργησε όσο θα θέλαμε – ίσως μάλιστα για αρκετά παιδιά να δούλεψε αρνητικά. Οι φετινοί μαθητές μας έχουν μεγάλα κενά και αυτό το συνειδητοποίησαν με την επιστροφή τους στις αίθουσες μετά το Πάσχα. Ξεκινώντας να κάνουμε ασκήσεις επανάληψης, βλέπαμε μαθητές που είχαν ξεκινήσει με αξιώσεις τη σχολική χρονιά, να διαπράττουν λάθη που πριν δεν έκαναν, να έχουν αστοχίες και λάθη προσέγγισης σε στοιχειώδη πράγματα και η γενική τους εικόνα να είναι σχεδόν απογοητευτική. Η διαπίστωση είναι κοινή και μεταξύ συναδέλφων άλλων ειδικοτήτων, βασικό θέμα των μεταξύ μας συζητήσεων και κοινή μας επιδίωξη άλλωστε, ήταν το με ποιο τρόπο μπορούσαμε να «επανεκκινήσουμε» τους μαθητές. Αυτός ήταν και ο βασικός λόγος που δεν “ανέβασα” κι άλλο υλικό τις τελευταίες ημέρες: Η απογοήτευση των υποψήφιων όταν σε νορμάλ θέματα δεν μπορούν να αποδώσουν από τη μία και το να μην θέλω να τους καλλιεργήσω ψεύτικες ελπίδες με πολύ εύκολα θέματα (που δεν θα πέσουν!) με έκανε να τηρήσω μια σχετική “σιγή”.

Εκτιμώ ότι οι προσπάθειες μας δεν ευοδώθηκαν. Τα παιδιά, γυρίζοντας σε τάξεις σχολείων και φροντιστηρίων, έκαναν μια προσπάθεια για ένα μικρό χρονικό διάστημα και στη συνέχεια παραδόθηκαν στη μοίρα τους. Το γνωστικό τους επίπεδο, είναι στο 70% του αντίστοιχου περσινού (που ήταν επίσης χαμηλό) και οι επιδόσεις τους πιστεύω θα είναι ανάλογες, με ότι κι αν σημαίνει αυτό.

Τα περσινά θέματα στα Μαθηματικά, ήταν εξαιρετικά από κάθε άποψη, αλλά νομίζω ότι θέματα ανάλογου επιπέδου φέτος θα φέρουν ποσοστά αποτυχίας μεγαλύτερα κι από εκείνα των θεμάτων του 2013.
Βέβαια, δεν καλείσαι να γράψεις άριστα, αλλά να αποδείξεις ότι είσαι καλύτερος από αυτούς που συναγωνίζεσαι!  Θα κλείσω με μερικές συμβουλές για τους υποψήφιους/ες:

– Προσπαθήστε για το καλύτερο, ακόμα και αν ο βαθμός δεν είναι ικανοποιητικός, μπορεί να αποδειχθεί αρκετός για την εκπλήρωση των στόχων σας.

–      Μην απογοητευθείτε αν σε κάποιο μάθημα, πάτε χειρότερα από αυτό που περιμένατε/θέλατε. Μην ενθουσιαστείτε αν σε κάποιο μάθημα , πάτε πολύ καλύτερα από αυτό που περιμένατε/ είχατε προϋπολογίσει. Αντιμετωπίστε κάθε μάθημα σαν να είναι το πρώτο που δίνετε.

–      Μην αποφύγετε να δείτε τις σωστές απαντήσεις, είναι προτιμότερο να ξέρετε αντί να ονειρεύεστε ή να απογοητεύεστε χωρίς λόγο.

–      Μην πάτε σε λεπτομερείς αναλύσεις στους δικούς σας ανθρώπους του τι και πως έγινε, έχετε καιρό να το κάνετε μετά τις εξετάσεις.

–      Μην καλλιεργήσετε υπερβολικές προσδοκίες και – κυρίως – μην βυθίσετε στη θλίψη αυτούς που σας νοιάζονται , προκειμένου να τους προετοιμάσετε για τα χειρότερα, υπάρχει χρόνος αργότερα για αυτό και οι παραπάνω «τριβές» δεν θα βοηθήσουν.

–      Μην ξενυχτήσετε πριν την εξέταση, μην φάτε για βράδυ σαν να μην υπάρχει αύριο, μην τσακωθείτε με τον/την φίλο/φίλη σας, αυτά μπορούν να περιμένουν!

–      Μην το ρίξετε στα διαδικτυακά παιχνίδια, μην «χαζέψετε» πολύ στο internet και – κυρίως! – μην διαβάζετε μακροσκελείς συμβουλές σε διάφορα site που σας βάζουν λίστες με «μην»!!!

Επιτυχία στη ζωή σας εύχομαι!