Στην προσπάθεια που κάνουμε οι μαθηματικοί να δείξουμε πως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα μαθηματικά «εργαλεία» στην επίλυση πραγματικών προβλημάτων της καθημερινής ζωής, δημιουργούμε κάποιες φορές ασκήσεις που φέρνουν γέλια. Ακόμα χειρότερα, μερικές από αυτές βρίσκουν θέση στα σχολικά βιβλία φέρνοντας το ακριβώς αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Ακολουθούν ενδεικτικά μερικές από αυτές, αλιευμένες από τα βιβλία του Γυμνασίου:

Γ΄ Γυμνασίου:
Οι «βλαμμένοι» καθηγητές Μαθηματικών: Σελίδες 101-102. Οι μαθητές ρωτούν – και καλά – τον καθηγητή τους σε ποια σελίδα είναι οι ασκήσεις και ο καθηγητής απαντά με πρόβλημα: Αν πολ/σετε τα νούμερα δύο αντικριστών σελίδων θα βρείτε 506. Ή , ακόμα χειρότερα: Οι μαθητές ρωτούν πόσο χρονών είναι ο ίδιος και πόσο τα παιδιά του και εκείνος αντί να πει, απαντά : Η ηλικία μου πριν από πέντε χρόνια αν πολ/στει με την ηλικία μου μετά από 5 χρόνια…
Σελ. 205: Ο αγρότης που θέλει να μετρήσει την περίμετρο του κτήματος αλλά τον εμποδίζει ένας νερόλακος που έφτιαξε η βροχή σε ένα σημείο του οικοπέδου… Πώς ακριβώς εμποδίζεται η μέτρηση από τον νερόλακο, μόνο εκείνος ξέρει, εκτός και αν ο νερόλακος είναι σαν την λίμνη των Ιωαννίνων!
Σελ. 209: Κάποιος συναρμολόγησε μια σιδερώστρα και διαπίστωσε πως η σανίδα δεν ήταν οριζόντια. Το ότι για να το διαπιστώσει κάθισε και μέτρησε όλες τις διαστάσεις της βάσης, ξεπερνά κάθε φαντασία. Ας έγραφαν τουλάχιστον  πως η γυναίκα του τον έβαλε να τις μετρήσει για να του αποδείξει πως την έστησε λάθος.

Β΄ Γυμνασίου. Τριγωνομετρία.
Εδώ συναντάμε καθημερινούς ανθρώπους , μικρούς και μεγάλους με ενσωματωμένο μοιρογνωμόνιο στο μάτι. Μνημεία οι ασκήσεις 5 και 6 στις σελίδες 140-141. Οι Λάκης και Σάκης, ντυμένοι σαν τα ανηψάκια του Ντόναλντ Ντακ, απέχουν 80m μεταξύ τους και παρακολουθούν τον χαρταετό του Μάκη. Ο Μάκης δεν υπάρχει στην εικόνα, αλλά η αναφορά σε αυτόν ρίχνει και ένα πέπλο μυστηρίου. Οι Λάκης και Σάκης, έχοντας το ίδιο ακριβώς ύψος και ίδια μάρκα ενσωματωμένου στο μάτι γωνιόμετρου, ξέρουν τις γωνίες υπό τις οποίες βλέπουν τον αετό και ψάχνουν να βρουν το ύψος στο οποίο πετάει. Χάθηκε ο κόσμος να τους έχουν περάσει αποστασιόμετρο στο μάτι; Στο μεταξύ ο Μάκης εξακολουθεί να είναι άφαντος. Να ανησυχήσω;;;
Εκεί όμως όπου ο συγγραφέας δίνει ρέστα, είναι η άσκηση 5. Όπου ένα μάτι (ναι, ένα μάτι μόνο του!) βρίσκεται σε ύψος 3μ πάνω από την θάλασσα (!!!!) και έχοντας προσοφθάλμιο διπλό γωνιόμετρο παρατηρεί ένα πύργο. Η άσκηση προσπαθεί να μας παραπλανήσει, λέγοντας πως είναι τουρίστας, αλλά τα τρώμε εμείς αυτά; Έλα Χριστέ, αποκαλύψου, σε καταλάβαμε!! Η διαθεματικότητα γίνεται επιτέλους πράξη! Μαθηματικά, Θρησκευτικά και Υπερφυσική Φυσική μαζί…

Θα κλείσω για τη Β΄ Γυμνασίου, με το απάνθρωπο στήσιμο μιας σύγκρουσης ανάμεσα σε δύο σπουργίτια που μας περιμένει στη σελίδα 155. Οι μαθητές καλούνται να ανακαλύψουν πως τα πουλιά σε λίγο θα συγκρουστούν για μια ρώγα από σταφύλι. Κι όλα αυτά γιατί το παιδικό ποιηματάκι (τσιριτρί, τσιριτρό) προφανώς είχε σημαδέψει ανεξίτηλα τον συγγραφέα…

Α΄ Γυμνασίου. Εδώ οι συγγραφείς δίνουν ρεσιτάλ αστοχίας με τις δραστηριότητες που προτείνουν για να διδάξουμε διάφορες έννοιες στα παιδιά. Για να δώσουν στα παιδιά να καταλάβουν τι σημαίνει γωνία , στη σελίδα 153, έχουν 8 φωτογραφίες. Έναν φαλακρό αετό που πετάει, το πατρικό της Μέρκελ, τον τρίτο ξάδελφο του Bruce Lee σε επιτόπιο άλμα επιπέδου Μελισσανίδη, τις πυραμίδες, μια φωτό από θρίλερ, μια αθλήτρια ανάσκελα με τα πόδια σε ψαλίδι, έναν σηματωρό με δύο κόκκινες σημαίες και τον Τσάρλι Τσάπλιν. Με την προτροπή να περιγράψουν τα παιδιά τις εικόνες, «χωρίς να δίνουν σημασία στην υλική τους υπόσταση!!!!» . Οι εμπνεύσεις συνεχίζονται στη σελίδα 165 με τις φωτογραφίες δύο αθλητών τζούντο, στη σελίδα 169 με ένα σπίτι με δύο καμινάδες από τις οποίες η μία πρέπει να έχει φτιαχτεί από πιωμένο μάστορα, στη σελίδα 187 με μια γιορτή που γίνεται στην Τρίπολη στην οποία θα συμμετέχουν μόνο όσοι μένουν σε κυκλικό δίσκο ακτίνας 6Km και αποκορύφωμα στην ίδια σελίδα, έναν πρωτόγονο Φλιντστοουν ντυμένο με λεοντή που έχει δεμένη την κατσίκα του με σκοινί από ένα πάσσαλο.

Τα βιβλία του Λυκείου, έχουν ανάλογης ποιότητας παραδείγματα, με τα οποία θα επανέλθω. Εκείνο που με έχει στοιχειώσει πάντως, είναι η άσκηση από την τριγωνομετρία της Β΄ Λυκείου, όπου κάποιος έχει κρεμάσει ένα κεφάλι (μόνο του, χωρίς σώμα) από ένα ελατήριο στο ταβάνι και το βάζει να ταλαντώνεται πάνω-κάτω…