Τράπεζα θεμάτων. Μεγαλόπνοο σχέδιο. Υλοποιείται από κάποιους σχολικούς συμβούλους υποθέτω, οι οποίοι μας κάλεσαν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς να τους στείλουμε ό,τι υλικό σχετικό έχουμε σε ηλεκτρονική μορφή, προκειμένου να το αξιοποιήσουν για το σκοπό αυτό και φυσικά να το ιδιοποιηθούν. Καταπληκτική ιδέα. Να χρησιμοποιήσουν τις άπειρες ώρες που έχουμε αφιερώσει στη συγγραφή σημειώσεων, ασκήσεων, μεθοδολογίας προκειμένου να εμφανίσουν έργο. Έχω γνωρίσει αρκετούς άξιους συναδέλφους σε τέτοιες θέσεις, αλλά και άλλους τόσους ελάχιστα σχετικούς με το αντικείμενο, χαμένους σε σχέδια μαθήματος και «ανακαλυπτικές»  διαδικασίες. Θα πρέπει να στηρίξουμε και τους αδιάφορους;

Είμαστε 10 περίπου μέρες πριν τις εξετάσεις και σε αναμονή για την ανακοίνωση της τράπεζας, από την οποία θα βάζουν – λέει – το 2ο και το τέταρτο θέμα στα μαθηματικά. Συνεπώς, στα θέματα θα περιλαμβάνονται τα «δύσκολα» συνδυαστικά θέματα καθώς και τα απλά, επιπέδου Α ομάδας του σχολικού βιβλίου.

Έχω να κάνω τις εξής παρατηρήσεις:
1. Δεν υπάρχει λόγος η τράπεζα θεμάτων να περιλαμβάνει ασκήσεις πολύ χαμηλού επιπέδου , αφού τέτοιες υπάρχουν σε αφθονία και μέσα στο σχολικό βιβλίο, αλλά και γιατί ακόμα και ένας πολύ μέτριος καθηγητής είναι σε θέση να βάλει τέτοιες ασκήσεις στους μαθητές του.

2. Ποιοι αποφασίζουν για το επίπεδο δυσκολίας; Είναι υποψιασμένοι οι ιθύνοντες ότι θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους το επίπεδο γνώσεων των παιδιών, συνεπώς θα πρέπει να βάλουν καθηγητές που διδάσκουν το μάθημα να κρίνουν τις ασκήσεις;

3. Η δικαιολογία ότι θα δώσουν την τράπεζα θεμάτων με τόση καθυστέρηση για να μην επωφεληθούν τα φροντιστήρια, είναι γελοία. Δηλαδή, για την επόμενη σχολική περίοδο, θα «κάψουν» όλα τα θέματα και θα φτιάξουν νέα από την αρχή;

4. Η επιτροπή που ελέγχει, γράφει και επεξεργάζεται τα θέματα, θα πρέπει να είναι γνωστή και εννοώ να ανακοινωθούν τα ονόματα όσων συμμετέχουν , καθώς και η διαδικασία μέσα από την οποία επιλέχθηκαν.

5. Το πλήθος των συνδυαστικών ασκήσεων , των δύσκολων δηλαδή, θα πρέπει να είναι τέτοιο που να αποκλείει την απομνημόνευσή τους. Επίσης, θα πρέπει να περιλαμβάνει ασκήσεις περίπου ισοδύναμες για να εξασφαλίζεται η κατά το δυνατόν ίση αντιμετώπιση των μαθητών.

6. Το να βάλεις σε συγκεκριμένα καλούπια όλα τα προς εξέταση θέματα, θα μετατρέψει τους μαθητές σε μάγειρες και ζαχαροπλάστες που εκτελούν συγκεκριμένες συνταγές, κόβοντας το δρόμο στην δημιουργική κριτική σκέψη.

Είναι σίγουρο πως θα χρειαστεί χρόνος και πολλές συνεργασίες για να μπορέσουμε να φτάσουμε σε ένα αξιοπρεπές αποτέλεσμα. Μέχρι τότε, θα συνεχίσω να οργανώνω την προσωπική μου τράπεζα θεμάτων, όπως άλλωστε κάνουν και πολλοί συνάδελφοι εδώ και πολλά χρόνια, ανανεώνοντας συνεχώς το υλικό και τις προσεγγίσεις μου.
Α! Αν υπάρχουν συνάδελφοι που θέλουν να αναρτήσουν και δική τους δουλειά στο
site, μπορούν να επικοινωνήσουν και εννοείται πως θα δημοσιευθεί με το όνομά τους!