Τα Μαθηματικά, είναι από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες επιστήμες και οι βασικές γνώσεις του μαθήματος είναι απολύτως απαραίτητες σε οποιονδήποτε θελήσει να ασχοληθεί στη ζωή του με κάτι διαφορετικό από τις ανθρωπιστικές σπουδές.
Ενώ λοιπόν οι γνώσεις μαθηματικών που απαιτούνται για να μπορέσει να σπουδάσει κάποιος σε ανώτατο επίπεδο συνεχώς αυξάνονται, εμείς σε επίσημο επίπεδο συνεχώς προχωράμε σε μειώσεις της διδασκόμενης ύλης, υποβάθμιση της εξέτασης του μαθήματος και ανάθεση της διδασκαλίας του σε καθηγητές άλλων ειδικοτήτων.

Οι λόγοι που γίνεται αυτό δεν μου είναι απολύτως κατανοητοί. Αυτό όμως που είναι προφανές είναι ότι με αυτό τον τρόπο, η προσφερόμενη μαθηματική παιδεία σε Γυμνάσιο και Λύκειο συνεχώς μειώνεται και αυτό σε σύντομο χρονικό διάστημα θα δημιουργήσει ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα στα αντίστοιχα ΑΕΙ. Οι φοιτητές που θα εισάγονται, έχοντας άγνοια σε πολλούς τομείς των μαθηματικών, θα αδυνατούν ακόμα και να παρακολουθήσουν τα αντίστοιχα προγράμματα σπουδών. Τι θα συμβεί τότε; Κάτι που έχει ήδη ξεκινήσει να αναπτύσσεται ταχύτατα: φροντιστήρια για φοιτητές, προκειμένου να αποκτήσουν έστω και καθυστερημένα τις γνώσεις που όφειλε να τους δώσει η μέση εκπαίδευση.
Είναι αδιανόητο, τα παιδιά να διδάσκονται πολύ λιγότερα μαθηματικά το 2017 από ότι διδάσκονταν το 1997!!!!!
Απλά δεν υπάρχει σε αυτό ούτε λογική, ούτε δικαιολογία! Οι άνθρωποι που εκπονούν αυτά τα προγράμματα σπουδών, απλά εγκληματούν σε βάρος των παιδιών που φοιτούν σε Γυμνάσιο και Λύκειο. Οι δήθεν «νέες αντιλήψεις» για το πόσα και ποια μαθηματικά πρέπει να διδάσκονται τα παιδιά, καθώς και το πώς θα εξετάζονται στο Γυμνάσιο, είναι καταστροφικές για το γνωστικό επίπεδο των μαθητών, αφού ακόμα και οι καλύτεροι από αυτούς θα χάσουν τη γη κάτω από τα πόδια τους όταν εισαχθούν σε κάποια ανώτατη σχολή, όπου η μέθοδος της «ανακαλυπτικής γνώσης» και το photodentro που αντιμετωπίζει τους μαθητές ως ανίκανους gamers δεν είναι αυτό που έχουν στο μυαλό τους οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι…

Πρέπει με κάποιο τρόπο να δοθεί ένα τέλος στην κατηφόρα που έχει πάρει το θέμα με τα Μαθηματικά. Πώς μπορεί να γίνει αυτό;;; Παραθέτω μερικές προτάσεις:

1. Η διδασκαλία των μαθηματικών στην πέμπτη και την έκτη δημοτικού πρέπει να αλλάξει αντικείμενο , βιβλία και κυρίως διδάσκοντες. Δεν μπορούμε να έχουμε την απαίτηση από τους δασκάλους να βάλουν τα παιδιά στα βαθιά και το πρόγραμμα σπουδών από την Πέμπτη δημοτικού μέχρι και την Α΄ Λυκείου πρέπει να ενιαιοποιηθεί , να σχεδιαστεί από την αρχή και να αποτινάξει τις αγκυλώσεις του περασμένου αιώνα, εισάγοντας με αποτελεσματικότερο τρόπο τα απαιτούμενα όχι μόνο για τα μαθηματικά , αλλά και για τη φυσική όπου οι συνάδελφοι αναγκάζονται να διδάξουν παρενθετικά ολόκληρες ενότητες μαθηματικών. Παραδείγματα;;; Ποιος εγκληματίας έβγαλε την επίλυση τύπων, τους τριγωνομετρικούς αριθμούς των 30ο , 45ο  και 60ο και τις ανισώσεις από την Β’  Γυμνασίου;;; Ποιος κακός άνθρωπος συνεχίζει να έχει εκτός ύλης το άθροισμα και τη διαφορά κύβων και το θεώρημα του Θαλή (η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που δεν το διδάσκει στο Γυμνάσιο…) από την Γ΄ Γυμνασίου;;; Η δικαιολογία ότι «είναι δύσκολα για τα παιδιά» είναι επαρκής για να αφήνουμε μαθητές και μαθήτριες να παιδεύονται να «μπαλώσουν» με αποσπασματικές γνώσεις τις ανάγκες που έχουν στη Φυσική και να μεταθέτουμε τα πάντα στο μέλλον;; Τι διδακτική και παιδαγωγική άποψη είναι αυτή;

2. Να αποφασίσουμε ότι οι υπολογιστές και τα κομπιουτεράκια πρέπει να αποκτήσουν πραγματικό ρόλο σε κάποιες ενότητες μαθηματικών. Είναι αδιανόητο να πασχίζουμε να διδάξουμε δύο κολυβοσυναρτήσεις σε 7 διδακτικές όταν με άλλη προσέγγιση τα παιδιά θα μάθουν τα διπλάσια πράγματα σε 3 ώρες.

3. Να αλλάξει η δομή του τελικού διαγωνίσματος. Δέκα ισοδύναμα θέματα στο τελικό διαγώνισμα, ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να εξετάσουμε τα παιδιά σε όλο το εύρος της διδασκόμενης ύλης και με δυνατότητα να συνδυάζουμε απαιτήσεις από διαφορετικά κεφάλαια. Η κριτική σκέψη στα μαθηματικά έτσι αναπτύσσεται, όχι με τρεις ασκήσεις από τις οποίες διαλέγουν τις δύο και μια θεωρία…

4. Να πάψει η ανάθεση του μαθήματος σε συναφείς ειδικότητες. Επιτέλους, άλλο πράγμα είναι το «κατέχω» κάτι και μπορώ να το χρησιμοποιώ και άλλο πράγμα το «διδάσκω». Δηλαδή, επειδή ξέρω καλά Ελληνικά, είμαι κατάλληλος να διδάξω γλώσσα;; Ποιον προσπαθείτε να πείσετε;;;

5. Να σταματήσει ο εξαμερικανισμός του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Παραδειγματιζόμαστε από τον χειρότερα μορφωμένο λαό του κόσμου;; Από αυτούς που το μέσο δημόσιο σχολείο τους θεωρείται καλό αν δεν έχουν σκοτωθεί μαθητές του από συμμαθητή τους; Γιατί δεν παραδειγματιζόμαστε από τους Ιάπωνες, τους Ρώσους ή ακόμα και τους Ινδούς;;

Την οικονομική στενότητα της χώρας την κατανοώ και καταλαβαίνω πως δεν είναι δυνατόν να ζητάμε τεράστια αναβάθμιση και άπειρους διορισμούς σε μια χώρα με 1.700.000 ανέργους. Όμως, τα προγράμματα σπουδών, η αναπροσαρμογή της ύλης, ακόμα και τα καινούργια βιβλία δεν είναι δυσβάστακτο κόστος προκειμένου να διασφαλίσουμε τη σωστή εκπαίδευση των παιδιών μας.