Εδώ και 13 τουλάχιστον χρόνια , τα γραπτά των Πανελλαδικών της Κεφαλονιάς, στέλνονταν για διόρθωση σε κάποια από τα βαθμολογικά κέντρα στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Φέτος, για πρώτη φορά, τα γραπτά του νησιού, πήγαν Τρίκαλα. Μέχρι εδώ κανένα πρόβλημα, άλλωστε υπάρχουν πάντοτε ανακατατάξεις όσον αφορά το μέρος διόρθωσης των γραπτών !
Βγήκαν λοιπόν τα αποτελέσματα και επειδή στους εξεταζόμενους μαθητές περιλαμβανόταν και ο γιος μου, βρέθηκα μισή ώρα μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων στο Λύκειο. Συνάντησα κατήφεια και γκρίνια με την πρώτη ματιά. Ο δικός μου μπορώ να πω ότι πήγε πολύ καλά, αν και περίμενε αρκετά μεγαλύτερο βαθμό σε έκθεση και μαθηματικά (πήρε περίπου δύο βαθμούς κάτω από το αναμενόμενο, 16,8 και 16,3 οι βαθμοί που πήρε) ενώ έγραψε άριστα σε Φυσική και Χημεία (19,8). Συνέχιζα να ακούω κουβέντες από τους μαθητές, σχετικά με «αδικία» και διαφορές βαθμών, αλλά δεν έδωσα σημασία γιατί αυτά πάντα υπάρχουν! Την επόμενη μέρα και ενώ η γκρίνια και από άλλους πολύ καλούς μαθητές για αλλοπρόσαλλη βαθμολόγηση συνεχιζόταν, ζήτησα να δω την αναλυτική βαθμολογία από τα αποκόμματα για τον δικό μου, ο οποίος συνέχιζε να υπερασπίζεται την άποψή του περί βαθμολόγησης!
Δεν θέλω να ζαλίσω με τεχνικές λεπτομέρειες, αλλά έχω δύο επισημάνσεις: Στην έκθεση οι βαθμολογητές είχαν τεράστια διαφορά εκτίμησης σε περίληψη και παραγωγή γραπτού λόγου (17/25 με 22/25 και 30/40 με 38/40). Τα δεκατρία μόρια διαφοράς τελικά κατέληγαν 12 γιατί στα υπόλοιπα ερωτήματα είχαν πάλι αυξομειώσεις. Το γραπτό δεν οδηγήθηκε σε τρίτο βαθμολογητή και έτσι βγήκε ο μέσος όρος μεταξύ του 15,6 και του 18(!!).
Στα Μαθηματικά, ο γιος μου είχε την έμπνευση να ακολουθήσει δύο «διαφορετικούς δρόμους» σε δύο από τα υποερωτήματα (από τα 16 μόρια που έπαιρναν, πήρε 6) ενώ είχε «χαμένα» 1 ή 2 μόρια από διάφορα άλλα ερωτήματα- που δεν μπορεί ούτε εκείνος, ούτε εγώ να δικαιολογήσω. Βεβαίως είχε και 6 χαμένα απολύτως δίκαια. Αυτό που κατάλαβα , ήταν ότι οι συνάδελφοι , σε ό,τι ξέφευγε από τις υποδεικνυόμενες από την ΚΕΓΕ λύσεις, έκοβαν με το μάτι χωρίς να μπουν στον κόπο να ελέγξουν τη διαφορετική σκέψη, ενώ έκοβαν «μοριάκια» γιατί … έτσι!
Τεράστια παράπονα άκουσα και από μαθητές της θεωρητικής κατεύθυνσης για την βαθμολόγησή τους στα Αρχαία και την Ιστορία!
Αν ήταν μόνο αυτό, θα το προσπερνούσα λέγοντας απλά «αυτά συμβαίνουν» . Όμως καθώς οι συνάδελφοι έψαχναν για τα δικά μου αποκόμματα , πρόσεξα ότι σε πολλά αποκόμματα υπήρχαν σβησίματα και «διορθώσεις» στη βαθμολογία από τους διορθωτές και όταν έκανα την ερώτηση , οι συνάδελφοι της επιτροπής μου επιβεβαίωσαν ότι πράγματι , για πρώτη φορά υπήρχαν τόσες «αβλεψίες» και διορθώσεις στα αποκόμματα. Στην έκθεση, για παράδειγμα, το να έχουν τέτοιου είδους διορθώσεις σχεδόν τα μισά αποκόμματα της θετικής δεν είναι απαράδεκτο, είναι περίεργο!
Επειδή στο παρελθόν , ήμουν διορθωτής σε βαθμολογικά κέντρα στην Αθήνα, ξέρω πως αυτό είναι κάτι που δεν συνέβαινε: Μετά τη δεύτερη σε βάρος σου αναβαθμολόγηση, απλά πήγαινες σπίτι σου, ενώ αν έκανες λάθη στα επιμέρους που χρειαζόντουσαν την σήμανση του Προέδρου του βαθμολογικού για να διορθωθούν (σαν και αυτά των Τρικαλινών) μπορεί να «σε φεύγανε» και επί τόπου!
Θα προτιμήσω να σκεφθώ αθώα και να μην εμπλακώ σε θεωρίες συνωμοσίας του στυλ «διόρθωναν τις βαθμολογίες εκ των υστέρων για να μην χρειαστούν αναβαθμολόγηση». Θα μείνω στην απειρία ή τον ωχαδερφισμό των διορθωτών που διόρθωσαν μαθηματικά και φυσική σαν να διόρθωναν ιστορία ενώ διόρθωναν την έκθεση όχι με τις οδηγίες που είχαν αλλά με ό,τι κουβαλούσε ο καθένας στο κεφάλι του.
Σκέφτηκα πολύ πριν ξεκινήσω να γράψω τα παραπάνω, άλλωστε γνωρίζω πως τίποτα απολύτως δεν μπορεί να διορθωθεί! Όμως, νομίζω πως είναι χρέος μας να προστατέψουμε τα παιδιά των επόμενων Πανελλαδικών από άπειρους ή αδιάφορους συλλέκτες ευρώ!
Θα ήθελα η διεύθυνση εκπαίδευσης, να κοιτάξει και στα άλλα σχολεία του νομού για τέτοια «αποκόμματα» βαθμολογίας, γιατί έχω την βεβαιότητα  ότι το φαινόμενο δεν αφορούσε μόνο το Λύκειο Ληξουρίου.